GroenLinks

Verkiezingscampagne 2017

DATUM NOVEMBER 2016 TOT MAART 2017
TAKEN VORMGEVING, ANIMATIE, GELUIDSONTWERP, STRATEGIE

Iets langer dan vier maanden heb ik intensief deel uitgemaakt van het kleine campagneteam van GroenLinks, in aanloop naar de landelijke verkiezingen van 15 maart 2017. Met ongeveer tien mensen bedachten we de koers, de taal en de richting, en voerden alles samen uit.

Je kunt iets doen.

Video | 1:25m

Deze video was de aftrap van de campagne, in december 2016. Bedoeld om mensen op te roepen zich aan te sluiten bij de beweging. Na de verkiezing van Donald Trump, een maand eerder, heerste er onder veel mensen een gevoel dat we zoiets niet ook in Nederland wilden laten gebeuren. Veel mensen waren kwaad maar wisten niet precies waar ze moesten beginnen.

We wilden we een video maken voor die mensen, met de energie en de taal van het activisme. We gebruikten krachttermen (‘We moeten massaal de straat op!’ / ‘Maak een vuist!’ / ‘De daken op!’) maar lieten in beeld een omkering zien. Door dit strijdbare gevoel te koppelen aan kleine menselijke handelingen, hoopten we mensen te laten zien dat activisme niet groots hoeft te zijn. Je hoeft niet met spandoeken de straat op. Je kunt iets doen. Grote verandering komt van kleine daden.

Concept Joost de Haas, Sybren Kooistra, Joey Boink, Marloes Reitsma
Animatie en muziek Joost de Haas
Camera Joey Boink
Tekstbijdragen Paul de Haas
DATUM DECEMBER 2016

Plannen en cijfers

Video | 4:07m

Later in de campagne moest er natuurlijk wat meer inhoud in de uitingen komen. Met deze video hebben we geprobeerd zo compleet mogelijk het hele verkiezingsprogramma van GroenLinks duidelijk uit te leggen, in minder dan vijf minuten.

Concept en teksten Joost de Haas, Sybren Kooistra, Joey Boink, Marloes Reitsma, Jesse Klaver
Typografie Joost de Haas
Camera en edit Joey Boink
DATUM Februari 2017

VVD. Doe Normaal.

Video | 1:30m

Hoewel we tijdens de campagne vooral het eigen optimistische geluid van GroenLinks wilden laten horen, begon het toch te jeuken toen de VVD het woord ‘normaal’ ging gebruiken om zichzelf neer te zetten. Dus we maakten een uitzondering, en hebben een parodie gemaakt op een campagnevideo van de VVD.

Concept Bart Voorsluis, Joost de Haas, Joey Boink, Marloes Reitsma, Sybren Kooistra
Animaties en typografie  Joost de Haas
Edit Bart Voorsluis
Archiefgravers Ismay Kieskamp, Bart Voorsluis, Marloes Reitsma
DATUM maart 2017

Grafische uitingen

Voor twitter, facebook, posters en kranten

Ik heb een huisstijl voor de campagne gemaakt die iets afwijkt van de algemene huisstijl van GroenLinks. Ik wilde liever geen groen gebruiken als achtergrondkleur, maar de nadruk meer op het rood leggen, omdat dat meer daadkracht uitstraalt. Het resultaat is veel wit en lichtgrijs, met onder alle uitingen een rode streep.

Grafiekjes, natuurlijk

Voor duiding bij artikelen, of om snel beeldend via twitter te reageren op uitspraken tijdens debatten.

Iedereen GroenLinks Mozaiek

Bumper | 10 sec.

Bumpertje voor aan het einde van persoonlijke video’s die mensen opnamen om zich uit te spreken voor GroenLinks.

Zihni Özdil en het geheim van politieke goochelaars

Video | 1:37m

Video waarin kamerlid Zihni Özdil betoogt dat politici ons proberen te misleiden.

Concept Sybren Kooistra, Joey Boink, Zihni Özdil
Animaties en typografie  Joost de Haas
Camera en edit Joey Boink
DATUM januari 2017