Stop Fossiele Reclames

Postercampagne voor Extinction Rebellion

 –
Datum Juni 2024

Voor Extinction Rebellion ontwierp ik een postercampagne tegen ‘fossiele reclames’. Reclames die direct of indirect onnodige consumptie van fossiele brandstoffen bevorderen. Reclame voor tabak doen we immers ook niet meer.

Ik bedacht een campagne in twee delen.
Ten eerste een drietal posters waar het fossiele product uit verwijderd is:

Naast het verspreiden van deze posters, had XR ook het plan om echte fossiele reclames uit het straatbeeld te verwijderen. De opdracht aan mij was om een poster te ontwerpen die ze ervoor terug konden hangen.

Ik heb geprobeerd een zo leeg mogelijke poster te ontwerpen. Nog leger dan wit. Het grijswitte blokpatroon geeft net als bij de andere posters aan dat er hier iets verdwenen is.

Een voorbeeld daarvan in Maastricht

In één weekend zijn in vijfentwintig gemeenten meer dan vijfhonderd fossiele reclames (van KLM, Corendon, Shell, etc) met de juiste inbussleutel vervangen voor deze ‘lege’ poster.

(XR zegt dat ze dit soort acties zullen blijven doen om de druk op de uitbaters van reclamezuilen hoog te houden. De hoop is dat deze acties zo ontregelend zijn dat de uitbaters geen fossiele klanten meer aannemen. Klik hier voor hun eigen persbericht erover.)